קליניקת עגול

כאבי גב תחתון

כאבים באזור הגב התחתון נפוצים מאוד באוכלוסייה, כ-85% מהאנשים יסבלו מכאבים ופגיעה באיכות החיים בשלב כזה או אחר בחיים. באופן כללי צריך להפריד בין שני סוגים של כאב: אקוטי – "גב תפוס", מגבלה בתנועה, כאב פתאומי ומשתק. כרוני – כאב קבוע ומתמשך, מחמיר לעיתים, בתדירות משתנה. הגב התחתון מכונה האזור הלומברי ויש בו חמש חוליות שלמעשה מחזיקות את רוב משקל הגוף. ככל הנראה הסיבה השכיחה ביותר לכאבי גב תחתון היא התכווצות השרירים על רקע יציבה לא נכונה, עודף משקל וחוסר בפעילות גופנית. חשוב לעשות בדיקות הדמיה כמו רנטגן או MRI לפני ההגעה לטיפול כדי לדעת את התמונה המלאה. לעיתים המצב יכול להחמיר מכמה סיבות:

עקמת:
לעמוד השדרה יש עקמומיות טבעית שהכרחית כדי לספוג זעזועים מקפיצה או ריצה בצורה טובה. עקמומיות מוגזמת של עמוד השידרה לאחד הכיוונים מקצרת שרירים בצד אחד ומאריכה אותם בצד השני, המנח הלא טבעי עלול לגרום לכאבי גב כרונים.

בלט או פריצת דיסק:
פריצת דיסק באזור הלומברי הינה השכיחה ביותר. הדיסק עשוי מחומר דמוי ג'ל שתחום בטבעת סיבית ועמידה יותר, עם הזמן וככל הנראה כתוצאה ממתח שרירי גבוה המצמיד את החוליות אחת לשנייה תיווצר שחיקה איטית באיכות ואלסטיות הדיסק. ללא טיפול נכון ושינוי הרגלי חיים, עלול הדיסק לבלוט לאחד הצדדים. בהמשך, לעיתים בעקבות תנועה מהירה או הרמת משקל כבד מדי, עלול הדיסק גם לפרוץ את הטבעת הסיבית המקיפה אותו וליצור לחץ על עצבים אחרים ביזור ולכן יופיעו גם נימול, תחושת שריפה והקרנת כאב לרגל, בדר"כ בצד אחד. גברים מעשנים בגילאי 20-50 הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לסבול מפריצת דיסק.

שינויים ניווניים בעמוד השידרה:
אופייני יותר לגיל מבוגר ולחולים באוסטיאופורוזיס. החוליות חלולות במרכזן ויוצרות תעלה לאורך עמוד השדרה, לאורכה זורם חוט השדרה, המעביר מסרים עצביים מהמוח לכל הגוף. בצידי החוליות יש פתחים המאפשרים את יציאת סיבי העצבים אל האיברים השונים לפי מיקום החוליה. נטייה גנטית יחד עם העלייה בגיל תורמת לסיכוי כי תהליכים ניווניים של שנים יגרמו להיצרות החלל, הסתיידות החוליות ואיבוד טווח התנועה. בנוסף יכולים לצמוח מבנים גרמיים, זיזים שונים על גבי גוף החוליה (אוסטאופיטים) ולגרום לפגיעה וכאב אזורי וגם להקרנת כאב ותחושת שריפה לאורך הרגל.

הקרנת כאב מרחוק:
לעיתים בעיות כמו אבנים בכליות, דלקת באגן או בעיה גינקולוגית יכולה ללחוץ על סיבי העצב באגן ולהקרנת כאב לגב התחתון.

טיפול מערבי:

דרכי הטיפול לכאב בגב התחתון הן מגוונות ואין הסכמה כללית על טיפול אחד יעיל לכולם.

  • מנוחה – בכאב אקוטי היא הכרחית להרגעת המתח השרירי
  • תרופות ומשככי כאבים או נוגדי דלקת.
  • חגורת גב
  • פיזיותרפיה
  • עיסוי
  • זריקות לאזור האפידורלי
  • ניתוח
  • פעילות גופנית – הליכה מתונה מועילה בכאבי גב קלים

כאבי גב תחתון בראי הרפואה הסיני

הרפואה הסינית מסתכלת על מרבית המקרים של כאבי גב תחתון כאל חולשה של הכליות. הכליות הן האיבר העמוק והחשוב ביותר ברפואה הסינית, הן אחראיות על איזור הגב התחתון וממוקמות שם פיזית. הכליות מעורבות בשליטה על משק המים ולחץ הדם, איכות העצמות והסחוסים ומתבטאות בשיער הראש, הקרחה מוקדמת היא סימן ברור לחולשת הכליות. הן מאחסנות את ה"ג'ינג" – התמצית, הבסיס החומרי לכל תהליך של התפתחות בגוף. התמצית למעשה מוענקת לנו מהורינו בזמן ההתעברות, איכותה תלויה במצב ההורים בעת ההפריה ובמצב האם בתקופת ההיריון. התמצית אחראית להתפתחות תקינה בילדות, התבגרות, איכות ומבנה השלד, התפתחות מערכת החיסון והמין ועוד. אין דרך להוסיף ג'ינג, כמותו מוגבלת ובהדרגה כולנו נאבד מהתמצית, נזדקן ונמות. ניתן רק לשלוט על הקצב בו "נבזבז" אותה: עבודה פיזית מאומצת וקשה ללא מנוחה ושינה מספקת, שימוש רב וממושך בסמים, מחלה קשה או טראומה – כל אלו יאיצו את הקצב ויגרמו לסימני הזדקנות מוקדמת.
ניתן להדגים כמה מקרים לפי הניתוח הסיני:

חוסר – כאבים עמומים וקלים יחסית, מוחמרים בסוף היום ולאחר עבודה פיזית, הליכה מרובה או חשיפה לקור. הכאב משתפר לאחר מנוחה וחימום קל של הגב או לאחר עיסוי ולחיצות באזור.
זהו מצב של חוסר בצ'י הכליות, בין הגורמים התורמים להחלשת הכליות ניתן למנות: הרמת משקל כבד, עבודה פיזית מאומצת וקשה, חוסר בשינה ובשתיית מים, חשיפה ממושכת לקור, מחלה כרונית ממושכת, עודף בקיום יחסי מין (רק לגברים), הפלות. מבחינה ריגשית הכליות נחלשות מפחדים מרובים, התקפי פאניקה וטראומה. חולשת הצ'י בכליות גורמת לחולשה בגב התחתון ועם הזמן לכאבים שעוצמתם עלולה להחמיר ללא טיפול מתאים ושינוי בהרגלי החיים. לעיתים, תהיה הקרנת כאב לאורך הרגל האחורית וכאבים בברכיים או בעקבים.
מטרת הטיפול הסיני היא לחזק ולחמם את הכליות והגב התחתון דרך טיפול שיאצו איטי, לחיצות עמוקות בגב התחתון, בישבן וברגליים, עבודה על מרידיאן הכליות, טיפול טווינה בנקודות מחזקות אנרגיה בכליות, משככות כאבים בגב תחתון.

עודף – כאב חזק, חד וממוקד. יכול להתרחש כתוצאה מטראומה, תנועה מהירה מדי או הרמת משקל כבד מדי או בתנוחה לא נכונה. הכאב מחמיר בשינוי תנוחה מישיבה לעמידה ורגיש למגע. בנוסף יש נוקשות ואיבוד הגמישות וטווח התנועה בגב וברגליים. סינית מדובר על סטגנציה מקומית, תקיעות של צ'י או דם באזור הכאב, שנוצרה עקב המכה החזקה שהגב ספג. מטרת הטיפול הסיני היא לפזר ולפתוח בעדינות את הסטגנציה ולאפשר לגב להרפות את המתח השרירי דרך טיפול שיאצו עדין בגב התחתון, טיפול טווינה ולחיצה בנקודות מפזרות סטגנציה ומשככות כאבים בגב תחתון.

חיצוני – כאב גב חזק ואקוטי, "גב תפוס", מופיע לאחר חשיפה של הגוף לרוח ולתנאי מזג אוויר קשים. אם הרוח הייתה קרה מאוד והגוף לא היה מכוסה בצורה טובה באזור הגב התחתון, או ברקע הייתה חולשת כליות מוקדמת הרוח עלולה לחדור אל הגוף ולגרום לכאב בגב התחתון. הקור גורם לכיווץ השרירים ולתחושת קור מקומית. הכאב מחמיר בחשיפה נוספת לקור ורוח ומשתפר לאחר תנועה מתונה וחימום המקום.
מטרת הטיפול הסיני היא לחמם את הקור שפלש ולפזר את הרוח שחדרה באמצעות שימוש בכוסות רוח או מוקסה כדי לחמם את איזור הגב התחתון, טיפול שיאצו מניע בגב התחתון ולחיצות בנקודות משככות כאבים בגב תחתון.

פנימי – מאפיין כאבי גב תחתון על רקע של השמנת יתר. חוסר בצ'י הטחול גורם להצטברות של ליחה באזור הבטן התחתונה והאגן. תפקיד הטחול ברפואה הסינית הוא לעבד ולפרק את המזון שאנו אוכלים, לזקק ממנו אנרגיה ולשנע אותה לכל הגוף. אורח חיים הכולל הרבה מזון מעובד, ג'אנק פוד סוכר לבן, קמח לבן, מוצרי חלב ומתוקים מחליש את צ'י הטחול. מבחינה רגשית הטחול מושפע מדאגות רבות ומחשבות. גם למידה אינטנסיבית מתישה את צ'י הטחול, ויחד עם תזונה בשעות לא מסודרות, דילוג על ארוחות ואכילה מאוחר בלילה התוצאה תהיה עייפות ולאות, יציאות רכות, נפיחות בבטן, גזים, כאבי ראש וגב ועוד. צ'י טחול חלש גורם להצטברות של ליחה בגוף, המפריעה לזרימה החופשית של הצ'י והדם באזור בו היא מצטברת. מעט לחות בגוף הכרחית אך יותר מדי ממנה כמו שומנים בחלק התחתון של הבטן עלולים לגרום להחלשות שרירי הבטן ולכאבים בגב התחתון. מטרת הטיפול הסיני היא לפזר את הליחה העודפת ולחזק את הטחול באמצעות טיפולי טווינה או שיאצו מחזקים בגב התחתון, לחיצה בנקודות משככות כאבים, מפזרות ליחה ומחזקות צ'י טחול, עבודה על מרידיאן הטחול והכליות, שינוי הרגלי חיים.

 

גב-תחתוןטיפול עצמי בכאבי גב תחתון:

  • בכאב אקוטי: ממש עכשיו נתפס הגב בפתאומיות, או מחבלה מומלץ להשתמש בקרח בתוך שקית ולקרר את האיזור הכואב. (לא לאפשר מגע ישיר של הקרח עם העור!!) אם יש מגבלה קשה בתנועה ניתן להשתמש בקרח עד 72 שעות.
  • כאב כרוני: נסו לאפשר לעצמכם קצת יותר מנוחה מבדרך כלל.
  • אם אפשר ללא כאבים, בצעו מדי בוקר התעמלות מתונה, חזקו את שרירי הבטן.
  • תדאגו לעצמכם. תנו לגוף שלכם את המנוחה לה הוא זקוק. שנת לילה טובה מאפשרת למערכת העצבים המרכזית להירגע ולעשות restart לכל המערכות בגוף.
  • איכלו ארוחת בוקר טובה, מזינה ומגוונת. טריות ואיכות המזון אותו אנו צורכים לאורך היום משפיעים ישירות על מצב הצ'י ומצב הרוח.
  • שתו יותר מים. אולי ההמלצה החשובה ביותר, עדיף להימנע ככל האפשר ממשקאות מוגזים, מיצים ממותקים וכו'.
  • השתמשו בדמיון ונסו בעזרת נשימה מודעת תוך הרפיה גופנית לפוגג את הכאב.
    • רבים מכירים ויודעים כמה נעים ומרגיע יכול להיות טיפול שיאצו, איזו הרגשה של רעננות ושלווה הוא יכול להעניק בתוך המירוץ… שרונה, תל אביב

  • » לקריאת כל ההמלצות
  • יצירת קשר

    לקבלת פרטים נוספים חייגו 052-8391780 או השאירו פרטים ונתקשר:

    שמך:

    טלפון:

    מייל:



  •